Veelgestelde vragen
De meeste antwoorden vind je hier
Dia Doorstroomtoets
-
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de Dia Doorstroomtoets?
De belangrijkste kenmerken van de Dia Doorstroomtoets zijn:
- Digitaal
- Adaptief
- In één dagdeel af te nemen
- Wetenschappelijk onderbouwd
- Digitale en inzichtelijke leerling-, groeps-, en schoolrapportages
- Meet de verplichte onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen.
-
Wat zijn typisch inhoudelijke kenmerken van de Dia doorstroomtoets?
De Dia doorstroomtoets bestaat uit de onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. Deze onderdelen worden op dezelfde manier getoetst als in de Dia volgtoetsen, die bovendien diagnostisch zijn.
Bij het onderdeel lezen bestaat uit zakelijke en verhalende teksten. We zorgen altijd voor interessante teksten en een begrijpelijke vraagstelling, leerlingen mogen niet gefrustreerd raken doordat ze de vragen niet begrijpen.
Bij de toets voor taalverzorging gaat het om de woordspelling en de werkwoordspelling. Kenmerkend is dat er een dictee wordt afgenomen en dat leerlingen zo weinig mogelijk foute woordbeelden tegenkomen.
Bij het onderdeel rekenen is taal zoveel mogelijk vervangen door beeld. Zo wordt de rekenvaardigheid zuiverder getoetst en niet taal. Naast kale opgaven zijn er opgaven met contexten uit het dagelijkse leven.
Het advies voor vervolgonderwijs wordt onder andere bepaald door het toetsadvies van de doorstroomtoets. Die eindscore is gebaseerd op de gewogen scores op de drie toetsonderdelen. De taaltoetsen samen tellen voor 55% mee (begrijpend lezen 30% en taalverzorging 25% ). Rekenen telt voor 45% mee. Uit de analyses blijkt dat alle drie de toetsen een unieke bijdrage leveren aan de voorspellende waarde van het toetsadvies. -
Bij welke onderwijsvisie sluit de Dia doorstroomtoets aan?
De doorstroomtoets kun je inzetten als onderdeel van ons leerlingvolgsysteem (LVS) met diagnostische volgtoetsen. Deze zijn gebaseerd op een ontwikkelingsgerichte visie op leren. Leerlingen ontwikkelen zich op basis van betekenisvolle en voor hen interessante inhouden. Lezen toetsen wij daarom aan de hand van interessante teksten die kinderen uitdagen. Teksten die niet te moeilijk, maar zeker ook niet te makkelijk zijn. Onze rekentoetsen gaan uit van de context van het dagelijks leven. Het rekenen is daarin functioneel en betekenisvol. Bovendien zijn onze rekenopgaven zo beeldend mogelijk, zodat leerlingen niet door de taal van de opgaven worden belemmerd.
Wij vinden het belangrijk dat toetsen informatie geven over de verbeterpunten. De Diatoetsen zijn daarom diagnostisch. Ze geven inzicht in de zwakke, maar ook in de sterke kanten van leerlingen. Ze bieden handvatten voor een gerichte aanpak en gedifferentieerd werken. De doorstroomtoets zien wij niet als een momentopname maar als het einde van een langere periode waarin een leerling gevolgd wordt.
Ten slotte is het aantrekkelijk dat Dia ook materiaal biedt dat aansluit bij de toetsen: Diaplus Tekstenlab, een online teksten- en oefeningenbank. In deze materialenbank zijn onder andere tijdschriften te vinden. Na afloop van onze volgtoetsen voor begrijpend lezen krijgen leerlingen zo’n tijdschrift met interessante teksten op hun niveau of iets daarboven. Toetsen en materiaal zijn op een transparante wijze met elkaar verbonden door gebruik van de kleurencodering. -
Wanneer kan de Dia Doorstroomtoets worden afgenomen?
De Dia Doorstroomtoets is af te nemen tussen 27 januari - 16 februari 2025.
-
Hoelang duurt de Dia Doorstroomtoets?
De totale tijd van de doorstroomtoets is ongeveer 2,5 - 3 uur (excl. pauze). Scholen kiezen zelf of ze alle onderdelen in één dag willen maken, of op twee achtereenvolgende dagen. Hieronder vind je de gemiddelde tijd per onderdeel.
Een korte toets past onderwijskundig gezien beter bij de nieuwe functie die de doorstroomtoets nu heeft: een second opinion. Op basis van uitgebreid vooronderzoek zijn de beste items geselecteerd die bijdragen aan een goed onderscheidend en voorspellend vermogen. Daarnaast is de toets korter door de ingebouwde adaptiviteit.
Let op: het lukt niet alle leerlingen om de toets binnen een dagdeel af te nemen, daarom adviseren wij om meer tijd in te plannen. -
Op welk moment kun je nu het beste een volgtoets in groep 8 afnemen, nu de doorstroomtoets al in februari plaatsvindt?
Beantwoord hiervoor eerst de volgende vraag: Met welk doel neem je de toets af? Gebruik je het als informatie om de leerdoelen te bepalen en/of wil je het als extra onderbouwing van het voorlopige schooladvies?
Heb je de eindmeting van groep 7 afgenomen, dan zou je aan de hand van die toets leerdoelen kunnen bepalen voor de eerste maanden in groep 8. Vervolgens zou je in november de middenmeting van groep 8 kunnen afnemen om te gebruiken als extra onderbouwing van het voorlopige schooladvies.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om in plaats van de eindmeting van groep 7, de beginmeting van groep 8 af te nemen. Aan de hand van deze toets kun je de leerdoelen vaststellen, maar ook deze toets kan natuurlijk gebruikt worden als extra onderbouwing van het schooladvies.
Als extra oefening voor de doorstroomtoets kan in oktober, november en december ook nog de proeftoets worden afgenomen. Let wel, de resultaten voor deze toets zijn beperkt en zijn onderzoeksresultaten. Voor de leerlingen is het wel een hele fijne kennismaking voorafgaande aan de doorstroomtoets. -
Kunnen de teksten van lezen op papier worden afgenomen?
De teksten van het onderdeel lezen van de Dia Doorstroomtoets 2025 kunnen drie dagen voor de toetsafname gedownload en geprint worden. Strikte geheimhouding van de teksten is noodzakelijk, dit staat ook benoemd in de directieverklaring. De leerkracht mag de teksten niet voor afname inzien. De teksten mogen niet eerder dan bij de start van de toets lezen worden uitgedeeld aan de leerlingen. Leerlingen mogen op de papierenversies arceren en schrijven. Direct na afname worden alle teksten ingeleverd bij de leerkracht. Na afname verstuurt de leerkracht alle geprinte versies retour naar Dia.
-
Hoe kan ik mij aanmelden voor de proeftoets en de doorstroomtoets?
Aanmelden voor de proeftoets kan via deze link. Aanmelden voor de doorstroomtoets kan via deze webpagina. De definitieve aanmelding voor de doorstroomtoets kan van 1 oktober tot en met 15 november 2024.
-
Welke computers, tablets, iPads zijn compatibel voor afname van de Dia Doorstroomtoets?
De Dia Doorstroomtoets wordt gemaakt in een webbased omgeving. De toets kan op verschillende devices worden afgenomen, bijvoorbeeld op iPads, Chromebooks, laptops, Snappets, etc.
-
Wat zijn de systeemeisen om de Dia Doorstroomtoets te gebruiken?
-
Is de Dia Doorstroomtoets geschikt voor leerlingen met dyscalculie?
De toetswijzer geeft geen aanwijzingen voor speciale aanpassingen voor deze doelgroep. Onze eigen toetshandleiding geeft leerlingen enige ruimte om in eigen tempo te werken, dat geldt dus ook voor de rekentoetsen.
-
Is de Dia Doorstroomtoets geschikt voor alle leerlingen, ongeacht levensovertuiging?
Bij het tot stand komen van al onze toetsen houden we rekening met de verschillende levensovertuigingen. Mocht je dit zeker willen weten, neem dan contact met ons op.
-
Is de Dia Doorstroomtoets geschikt voor leerlingen met dyslexie?
Ja, voor de officiële doorstroomtoets maken we gebruik van Readspeaker. Ook is het mogelijk om de toetsschermen te vergroten. Tenslotte is het toegestaan om dyslectici extra tijd te bieden en de teksten van lezen op papier aan te bieden. Uit ervaring weten we dat dyslectici de rekenopgaven uit de doorstroomtoets fijn vinden. Ze bestaan uit zo min mogelijk tekst en de focus ligt op het gebruik van afbeeldingen.
-
Is er een koppeling met de Dia Doorstroomtoets en Basispoort?
Het is mogelijk om via basispoort in te loggen bij de Dia Doorstroomtoets.
-
Waarom zou ik ook de Proeftoets afnemen?
De Proeftoets is net als de Dia Doorstroomtoets:
- Adaptief
- Gemakkelijk en veilig af te nemen op elke computer, laptop of tablet.
- Aanpasbaar voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften
De voordelen van onze Proeftoets:
- Leerkrachten en leerlingen maken kennis met de Dia Doorstroomtoets
- De school maakt alvast kennis met de benodigde voorbereiding rondom de doorstroomtoets en de systeemeisen.
- Na afname van de proeftoets ontvangen scholen per leerling de percentages per toetsonderdeel en domein.
- Bij minimale deelname van vijf leerlingen ontvangt de school in januari een rapportage met percentielen en referentieniveaus
-
Resultaten: wanneer zijn de resultaten van de Dia Doorstroomtoets beschikbaar?
Op het moment dat leerlingen de toetsen afsluiten, zijn de antwoorden bij ons retour. Na de toetsafnames hebben we nog een periode gereserveerd om de normeringen te controleren. Zo kijken we of leerlingen bij vragen geen antwoorden gegeven hebben die toch goed gerekend moeten worden. Landelijk wordt er een normering bepaald voor alle doorstroomtoetsen. De resultaten van de Dia Doorstroomtoets zijn vanaf 3 maart 2025 beschikbaar in de Groeiwijzer. Als de resultaten beschikbaar zijn zal de school een mail ontvangen. Voor de resultaten zijn wij afhankelijk van de landelijk vaststelling van de normering. Wanneer deze later worden vastgesteld dan gepland, zullen de resultaten ook later beschikbaar zijn in de Groeiwijzer.
-
Resultaten: kunnen de toetsresultaten van alle doorstroomtoetsen met elkaar vergelen worden?
Naast de toevoeging van het gezamenlijke anker, om de doorstroomtoetsen vergelijkbaar te maken, zijn alle doorstroomtoetsen gebaseerd op een verplichte toetswijzer. Alle doorstroomtoetsen geven scores voor taal (lezen en taalverzorging) en rekenen in termen van de referentieniveaus. Ook geven de toetsen een niveau-indicatie voor het voortgezet onderwijs. Deze scores kunnen uiteraard worden vergeleken, ook al worden er verschillende schaalwaarden gebruikt.
-
Resultaten: worden er enkelvoudige of gecombineerde schooladviezen gegeven?
Er is wettelijke vastgesteld dat er hoofdzakelijk brede toetsadviezen en een enkel toetsadvies 'vwo' gegeven mag worden. Brede toetsadviezen zorgen voor het best voorspellend toetsadvies. Het doel van het toetsadvies in de doorstroomtoets is om een indicatie te geven voor het best passende onderwijsniveau van een leerling. Omdat de toets een momentopname is, is gekozen om in te zetten op brede toetsadviezen. Een andere reden waarom voor dit model gekozen is, is omdat dit de professionele autonomie van de leerkracht versterkt in het proces tot schooladvies. Dit model zorgt er als beste voor dat de doorstroomtoets de functie kan vervullen als tweede objectief gegeven naast het schooladvies.
-
Resultaten: worden vragen die niet zijn ingevuld als een fout antwoord gerekend?
Leerlingen worden aangemoedigd om alle vragen te beantwoorden. De computer geeft aan wanneer een vraag nog niet is beantwoord. Het is voor een leerling wel mogelijk om een antwoord over te slaan, maar krijgt hiervan wel een melding. Voor de niet-ingevulde vragen krijgen de leerlingen geen strafpunten maar het antwoord wordt wel fout gerekend wat betekent dat dit geen punten oplevert.
-
Resultaten: is er een koppeling met de Dia Doorstroomtoets vanuit Parnassys en ESIS?
De Dia Doorstroomtoets heeft een koppeling met het leerlingadministratiesysteem van de school, dus met Parnassys of ESIS. Leerlingen kunnen automatisch ingevoerd worden en resultaten worden automatisch overgezet.
-
Inhoud: is de Dia Doorstroomtoets gecertificeerd?
Ja, de toets is officieel toegelaten door de staatssecretaris. Dit is gebeurd op basis van de beoordeling door het CvTE die de toets inhoudelijk en onderwijskundig heeft goedgekeurd. COTAN heeft positief geoordeeld over validiteit en betrouwbaarheid.
-
Inhoud: hoe werkt de adaptiviteit van de Dia Doorstroomtoets?
De toetsonderdelen lezen en rekenen zijn adaptief. Het uitgangspunt van de adaptiviteit in de doorstroomtoets is dat alle leerlingen optimaal tot hun recht komen. De doorstroomtoets biedt adaptieve routes waarmee leerlingen getoetst worden op hun eigen niveau. Wij hebben gekozen voor een model van adaptiviteit waarbij vragensets gefaseerd worden aangeboden. Dit model wordt multistage testing (MST, meerfase toetsen) genoemd. Leerlingen worden op basis van een set gemaakte vragen naar een module met een set makkelijkere of moeilijkere set vragen gestuurd. Het voordeel van adaptief toetsen is dat de toetsen korter zijn. Ook is deze manier van toetsen motiverender voor leerlingen. De toegewezen set met vragen is op het niveau van de leerling, dus niet te makkelijk of te moeilijk.
-
Inhoud: waarom is rekenen zwaarder qua weging dan begrijpend lezen?
In de doorstroomtoets worden de onderdelen gewogen om tot een verantwoord advies te komen betreffende het vervolgonderwijs. Rekenen telt daarin voor 45% mee, de taalonderdelen samen vormen 55% van de weging. Binnen het onderdeel taal weegt lezen het zwaarst. Deze weging is tot stand gekomen op basis van onderzoek.
-
Inhoud: wat houdt het gezamenlijke anker in bij de doorstroomtoetsen?
Het doel van het anker is alle doorstroomtoetsen vergelijkbaar te maken. Alle doorstroomtoetsaanbieders zijn verplicht dit anker af te nemen. Het gaat om een aantal items die zijn verdeeld over de onderdelen lezen, taalverzorging en rekenen. De geschatte afnameduur is een uur. Het maakt de afnameduur van de doorstroomtoets slechts 15 minuten langer omdat wij ervoor gekozen hebben het anker op te nemen als een vast onderdeel van onze eigen toets (en de leerlingen dus niet extra te belasten). Het anker wordt samengesteld door vragen van alle aanbieders. Hierdoor wijken sommige vragen af van ons concept en/of onze visie.
-
Inhoud: worden de studievaardigheden ook getoetst?
In de nieuwe referentieniveaus zijn de 'studievaardigheden' ondergebracht bij resp. 'lezen ('tekstbegrip' en 'opzoeken') en rekenen (o.a. aflezen van grafieken en tabellen). Daarmee komt 'studievaardigheden' als apart onderdeel te vervallen.
-
Algemeen: is de doorstroomtoets verplicht voor alle leerlingen?
De Dia Doorstroomtoets is geschikt voor leerlingen uit groep 8 die verplicht zijn om deel te nemen aan een doorstroomtoets. Deze verplichting geldt niet voor:
- Leerlingen die minder dan 4 jaar in Nederland zijn en het Nederlands onvoldoende beheersen om een doorstroomtoets te kunnen maken.
- Leerlingen die naar verwachting uitstromen naar dagbesteding in het voortgezet speciaal onderwijs of voor wie het arbeidsmarktgerichte uitstroomprofiel geldt.
- Leerlingen met een IQ beneden de 75, mits de IQ-test binnen de afgelopen twee jaar is afgenomen.
Voor bovengenoemde drie groepen leerlingen geldt dat zij wel mee mogen doen met een doorstroomtoets, maar dat dit niet verplicht is. Al dan niet deelnemen aan een doorstroomtoets wordt, in overleg met de ouders, door de school in samenspraak met het bestuur besloten. Doen de leerlingen mee, dan verwachten wij dat de resultaten van deze leerlingen ook met BRON uitgewisseld worden.
-
Algemeen: is er meer informatie over het doorverwijzen van po naar vo?
-
Algemeen: hoe gaat de inspectie om met de resultaten van de doorstroomtoets 2025?
Meer informatie hierover vind je via de site van de Inspectie van het Onderwijs, kijk via deze link.
-
Algemeen: is er meer informatie over de nomering van de Dia Doorstroomtoets?
-
Algemeen: zijn leerlingen die naar het praktijkonderwijs gaan verplicht om de doorstroomtoets te maken?
Als de leerling naar het praktijkonderwijs gaat, maar niet onder bovenstaande categorieën valt, moet de leerling de eindtoets dus wel maken.
-
Algemeen: wat zijn de kosten voor deelname aan de doorstroomtoets?
Deelname aan de doorstroomtoets is geheel kosteloos en vrijblijvend. Je zit nergens aan vast.
-
Algemeen: welke feiten en fabels zijn er over de overgang van po naar vo?
De Inspectie van het Onderwijs heeft een handig document gemaakt waarin alle informatie staat over de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Download het bestand op de website van de Inspectie van het Onderwijs.
Diatoetsen
-
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de Diatoetsen?
De belangrijkste kenmerken van de Diatoetsen zijn:
- Adaptief
- Kindgericht
- Meer dan toetsen alleen
- Heldere rapportages voor leraar en leerling
- Van basis- naar voortgezet onderwijs
- Formatief
Diatoetsen zijn methodeonafhankelijke toetsen. Ze helpen richting te geven aan onderwijs en passen zich aan het niveau van de leerling aan.
De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen schrijven voor wat een leerling moet weten op het gebied van taal en rekenen. De Diatoetsen zijn geijkt aan de referentieniveaus en laten zien hoe ver leerlingen zijn ten opzichte van deze referentieniveaus. Door middel van de Diatoetsen kan je zien hoe een leerling groeit. -
Hoeveel toetsmomenten zijn er per leerjaar?
Basisonderwijs: iedere toets heeft drie toetsmomenten per schooljaar: begin, midden en eind. Je neemt normaliter twee metingen per schooljaar af. De eindmeting van het ene schooljaar is namelijk gelijk aan de beginmeting van het volgende schooljaar. Zie de Toetskalender voor de meest recente versie van de beschikbare toetsen.
Voortgezet onderwijs: Voor het eerste leerjaar van het voortgezet onderwijs is er een begin- en een volgmeting. In leerjaar 2, 3 en voor sommige toetsen 4 is er telkens een volgmeting. Leerlingen die in leerjaar 2 of 3 instromen, kunnen in dat leerjaar een nulmeting en een volgmeting maken. Zie de Toetskalender voor de meeste up to date versie van de beschikbare toetsen.Je koopt per leerling per schooljaar 1 toetslicentie. Je kunt met 1 toetslicentie alle metingen van dat schooljaar afnemen.
-
Welke toetsen zijn er beschikbaar?
In het basisonderwijs zijn er toetsen voor begrijpend lezen (Diatekst), woordenschat (Diawoord), taalverzorging (Diaspel) en rekenen (Diacijfer).
In het voortgezet onderwijs zijn er voor Nederlands toetsen voor begrijpend lezen (Diatekst), woordenschat (Diawoord) en spelling (Diaspel).
Voor Engels zijn er toetsen voor begrijpend lezen (Diatekst) en woordenschat (Diawoord).
Voor rekenen/wiskunde is er een rekentoets (Diacijfer) en een wiskundetoets (Diawisk). -
Wanneer kan ik de toetsen afnemen?
In onze toetskalender vind je een handig overzicht van al onze toetsen en afnamemomenten:
Voortgezet onderwijs toetskalender
-
Hoe lang moet ik op de resultaten wachten?
De resultaten van de Diatoetsen zijn direct na de afname beschikbaar in de Dia Groeiwijzer.
-
Wat voor resultaten krijg ik uit de toetsen?
De resultaten worden gegeven in een vaardigheidsscore die is gekoppeld aan het referentiekader taal en rekenen (voor Nederlands en rekenen) of het Europees referentiekader (ERK voor Engels). Daarnaast geven percentielscores aan hoe de score van je leerling zich verhoudt tot de normgroep. Deelscores geven diagnostische informatie. De resultaten worden weergegeven op school-, leerjaar-, klas- en leerlingniveau.
-
Hoe werkt de kleurenliniaal?
De toetsen zijn ontwikkeld om formatief te toetsen; de resultaten bieden richting en inzicht. De kleurenliniaal sluit hier naadloos bij aan. De scores van de Diatoetsen vallen in kleurengebieden, die laten zien waar een leerling staat ten opzicht van de referentieniveaus. Aan de hand van deze kleuren kan je gericht werken aan groei van de leerling.
De kleurenliniaal is ook een handig hulpmiddel voor de leerling zelf. De leerling kan immers zelf heel duidelijk z'n ontwikkeling zienh, wat enorm motiverend werkt.
-
Hoe kun je differentiëren in de les op basis van toetsresultaten?
De toetsresultaten zijn waar dat kan gekoppeld aan de referentieniveaus of het ERK. Doordat de referentieniveaus in kleuren worden weergegeven, is in één oogopslag te zien hoe groot de verschillen binnen een klas zijn. Iedere leerling kan op zijn eigen niveau aan de slag met materiaal van Diaplus of andere oefenmiddelen.
-
Met welke administratiesystemen kunnen we de Diatoetsen koppelen?
Basisonderwijs: er is een koppeling met Parnassys en Esis.
Voortgezet onderwijs: er is een koppeling met SOMtoday en Magister.
Met alle systemen kunnen leerlinggegevens gesynchroniseerd worden.
-
Wat kosten de Diatoetsen per leerling?
We hebben verschillende voordelige pakketten beschikbaar in onze webshop.
Ook kan je toetsen los bestellen. De prijs per leerling is afhankelijk van welke pakketten en/of toetsen je bestelt. -
Wordt de implementatie van de Diatoetsen op school begeleid?
Onze Dia-adviseurs begeleiden de scholen die starten met de Diatoetsen door middel van een gratis Basistraining. Tijdens deze basistraining maak je kennis met de Diatoetsen en leer je praktisch te werken met het digitale platform; de Groeiwijzer. Hoe voer je leerlingen in? Hoe maak je een koppeling met het LAS? Hoe zet je de toetsen klaar en neem je ze af?
Na de eerste toetsafname laten we je online zien waar je welke toetsresultaten (data) kunt vinden. Om goed te leren werken met de resultaten, het duiden en het doorgaan, raden wij ten zeerste aan om een verdiepende training af te nemen. Wil je graag een verdiepende training over de toetstresultaten of het Dia LVS? Dan is een training van Dia Academie misschien iets voor jou. Bekijk hier de trainingen. -
Zijn de Diatoetsen geschikt voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften?
De digitale toetsomgeving is voor leerlingen gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Zo is er bijvoorbeeld steeds maar één vraag op het scherm zichtbaar. De tijden die aangegeven zijn in de handleiding zijn richtlijnen, de leerlingen mogen de toets in eigen tempo maken. De volgtoetsen beschikken over een voorleesfunctie. Daarnaast is het mogelijk om de toetsschermen te vergroten en is voor alle leerlingen (met speciale onderwijsbehoeften) extra tijd toegestaan. De toets is flexibel af te nemen, wat inhoudt dat je de toets over meerdere dagdelen mag verspreiden.
-
Wat zijn de systeemeisen voor de Diatoetsen?
De systeemeisen voor de Diatoetsen:
- Up-to-date versie van de browsers Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Safari. Het gebruik van Internet Explorer wordt afgeraden. Cookies en popups moeten worden toegestaan.
- Computer of laptop met Windows 7 of hoger, Mac OS 10.9 of hoger of een recente Linux/Unix versie.
- Tablet met besturingssysteem iOS 10 of hoger (Apple) of Android 5 of hoger, bijgewerkt met de laatste updates.
- Beeldschermresolutie: minimaal 1024 x 768 pixels.
- Een minimale downloadsnelheid van 0.5 Mb/s en uploadsnelheid van 0.2 Mb/s per leerling wordt aanbevolen.
- Aangeraden wordt om diatoetsen.nl en diataal.nl als vertrouwde domeinen in de firewall in te stellen.
- Indien je gebruik maakt van de contentfilter van Apple, dien je deze uit te schakelen voor de website.
-
Zijn de Diatoetsen in het PO goedgekeurd als LVS-instrument?
Ja, alle toetsen van Dia voor het basisonderwijs zijn goedgekeurd voor het College voor Toetsen en Examens (CvTE).
Scholen zijn verplicht een leerlingvolgsysteem (LVS) te gebruiken om de vorderingen van hun leerlingen in kaart te brengen. Het CvTE beoordeelt de kwaliteit van de volgtoetsen. Als het kwaliteitsoordeel 'voldoende' wordt afgegeven, is de toets goedgekeurd als LVS-instrument (een LVS wordt dus niet gekeurd door COTAN).
Diaplus Burgerschap
-
Wat is Diaplus Burgerschap?
Diaplus Burgerschap is een nieuw product van Diaplus. Het bestaat uit 10 lessenseries voor het VO, rondom het niveau 2F. Iedere maand verschijnt er een lessenserie van 4 tot 6 lessen rondom een burgerschapsthema binnen de domeinen schoolcultuur, samenleving & democratie en maatschappelijke vraagstukken. De lessenseries sluiten aan bij de nieuwe kerndoelen van burgerschap, zoals het SLO die heeft geformuleerd. De eerste lessenseries zijn inmiddels verschenen.
Bekijk hier het leerlingmateriaal van 'Democratische cultuur'
Diaplus Burgerschap is aan te schaffen als los onderdeel en als onderdeel van de nieuwe pakketten Basisvaardigheden in de webshop van Dia.
-
Hoe werkt Diaplus Burgerschap?
Leerlingen krijgen een tekstbronnenboekje met teksten over het onderwerp. Ze werken in een werkboekje aan een casus of project rondom een thema over burgerschap. Ze zijn naast burgerschap dus ook bezig met begrijpend lezen, met de nadruk op het beoordelen van bronnen en het verwerken van informatie uit verschillende bronnen (evalueren). Docenten krijgen ondersteuning bij de lessen in de vorm van lesbrieven, zodat burgerschap schoolbreed kan worden gegeven, door alle docenten. De lessenseries kunnen dus worden gebruikt worden in de les Nederlands, maatschappijleer, de mentorles, etc.
-
Welke thema's komen aan bod bij Burgerschap?
Iedere maand verschijnt er een lessenserie van 4 tot 6 lessen rondom een burgerschapsthema binnen de domeinen schoolcultuur, samenleving & democratie en maatschappelijke vraagstukken.
September t/m december 2024
- Democratische cultuur
- Diversiteit
- Vrijheid & inspraak
- Identiteit
- Digitaal samenleven
Vanaf januari 2025*
- Solidariteit
- Globalisering
- Duurzaamheid
- Technologisch burgerschap
- Maatschappelijke betrokkenheid
* verschijningsvolgorde kan nog iets wijzigen.
Diaplus Spellab
-
Wat is Diaplus Spellab?
Spellab is het nieuwe, adaptieve oefenplatform voor spelling van Diaplus voor het VO. Spellab heeft een slimme motor, die per vraag zorgt voor adaptiviteit. Iedere leerling oefent op zijn eigen niveau in Spellab aan alle domeinen van de spelling: woordspelling, werkwoordspelling, interpunctie en begrippen. Klassikaal werken met Spellab kan uiteraard ook. De voortgang is voor leerling én leerkracht of docent eenvoudig te volgen. Gebruik Spellab aansluitend bij de toetsresultaten van onze toets Diaspel voor het beste resultaat.
-
Voor wie is Diaplus Burgerschap?
Spellab is het nieuwe, adaptieve oefenplatform voor spelling van Diaplus voor het VO.
Diaplus Tekstenlab
-
Wat is het Diaplus Tekstenlab?
Leerlingen willen teksten lezen uit interesse, ook als daar moeilijke woorden of lastige zinnen in staan. In Tekstenlab vind je rijke teksten die aansluiten bij de interesses én het leesniveau van jouw leerlingen.
Tekstenlab is een methodiek die perfect aansluit op elke methode. Het is voor leerlingen vanaf groep 4 in het basisonderwijs t/m niveau 3F in het voortgezet onderwijs. Tekstenlab richt zich niet alleen op het bevorderen van begrijpend lezen, maar zet ook in op de leesbeleving en leesmotivatie, wat een positieve uitwerking heeft op het tekstbegrip.
-
Voor wie is het Diaplus Tekstenlab?
Tekstenlab is voor leerlingen vanaf groep 4 in het basisonderwijs t/m niveau 3F in het voortgezet onderwijs.
-
Wat zijn de voordelen van Diaplus Tekstenlab?
In Tekstenlab vind je meer dan 1000 interessante Nederlandse én Engelse teksten ingedeeld in meer dan 100 thema's. Alle teksten in de thema's zijn voorzien van printbare werkbladen met afwisselende verwerkingsvormen. De teksten in Tekstenlab zijn authentiek, interessant en langer dan de gemiddelde teksten in een leesmethode. Wij kiezen de teksten en thema's in nauwe samenwerking met docenten en leerlingen. Er is altijd wel een tekst die past bij jouw leerlingen en aansluit op de actualiteit.
- Makkelijk kiezen uit meer dan 1000 aansprekende Nederlandse en Engelse teksten met oefenmaterialen voor begrijpend lezen.
- Altijd up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van taal- en leesontwikkeling.
- Tekstenlab maakt differentiëren in de klas eenvoudig op elk niveau.
- Tekstenlab maakt het mogelijk om formatief te werken in aansluiting op de toetsresultaten uit het leerlingvolgsysteem van jouw school.
- Tekstenlab is voortgekomen uit de Rijksuniversiteit Groningen.
- In Diacademie vind je de training 'Werken met Tekstenlab' voor jouw team om effectief met Tekstenlab om te leren gaan.
-
Kan ik een demo inzien van Diaplus Tekstenlab?
Je kunt een gratis demo aanvragen via de website. In deze demo vind je een aantal teksten op verschillende niveaus. Zo kun je Tekstenlab gratis uitproberen!
-
Moet ik per se met Tekstenlab werkbladen werken?
Nee zeker niet! De werkbladen bieden handvatten voor de leerling om een tekst beter te leren begrijpen, maar Tekstenlab is vooral een tekstenbank: een enorme database vol met inspirerende teksten. De werkbladen zorgen voor een grondige verwerking van de tekst, gericht op dieper begrip. Als daarbij een bepaalde strategie van pas komt wordt deze aangeboden, maar de strategie staat niet centraal.
-
Wat kost het Diaplus Tekstenlab?
Tekstenlab is verkrijgbaar in abonnnementsvorm. De prijzen en voorwaarden vind je in onze webshop.
-
Diaplus Tekstenlab toont vreemd op mijn scherm; Hoe kan dat?
Het kan zijn dat je een andere browser moet kiezen. Tekstenlab wordt niet ondersteund door Internet Explorer, wel door Chrome en Firefox.
NSCCT
-
Wat betekent de NSCCT en wat meet het?
De afkorting NSCCT staat voor de Niet Cognitieve Capaciteiten Test.
Deze test meet vaardigheden die nauwelijks beïnvloed worden door wat leerlingen op school leren, maar toch een grote rol spelen in het leervermogen -potentieel van een leerling.
-
Waarom wordt de NSCCT afgenomen?
De NSCCT wordt afgenomen om extra informatie te verkrijgen over het leerpotentieel van leerlingen. Waar reguliere toetsen meten wat een leerling heeft geleerd, geeft de NSCCT inzicht in wat een leerling zou kunnen leren. Door deze informatie te combineren wordt duidelijk wat er van elke leerling verwacht kan worden.
Bij grote verschillen kan een zorgteam onderzoeken wat de oorzaak is en kan je een plan opstellen om de leerling beter de ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Als het onderwijsaanbod beter aansluit op de mogelijkheden van de leerling, verhoogt dit de kwaliteit van het onderwijs.
-
Voor welke leerjaren kan de NSCCT worden ingezet?
De NSCCT is beschikbaar voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs en klas 1 t/m 3 in het voortgezet onderwijs.
-
Is de NSCCT op papier én digitaal verkrijgbaar?
De NSCCT is voor groep 4 t/m 8 op papier verkrijgbaar. Daarnaast is de test voor groep 4 t/m 8 vanaf schooljaar '21 - '22 ook digitaal verkrijgbaar. Alleen de papieren versie is gecertificeerd op het dit moment. Voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs is er enkel een digitale versie beschikbaar in de onderzoeksfase.
-
Wat kost de NSCCT en waar schaf ik deze aan?
De prijzen voor de NSCCT vind je op deze pagina. Je kunt de NSCCT bestellen via de webshop
-
Neem je de NSCCT klassikaal of individueel af?
De NSCCT kun je heel goed klassikaal afnemen, de test is namelijk bedoeld om onderpresteerders op te sporen. Wij adviseren dan ook om de NSCCT met elke groep minimaal 3 keer in de basisschool af te nemen. Zo krijg je een goed beeld van elke leerling en kun je ervan uitgaan dat de uitslag niet alleen maar een momentopname is.
Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid om de test in een individuele setting af te nemen. -
Is de NSCCT geschikt voor alle leerlingen?
Ja, de NSCCT is geschikt voor alle leerlingen.
Op de hoogte blijven
Abonneer je op onze nieuwsbrief en mis niks