Dia voor ouders, verzorgers en leerlingen
Positief richting geven aan groei
Niet afrekenen maar motiveren
De toetsen en oefenmaterialen van Dia zijn wetenschappelijk onderbouwd en ontwikkeld vanuit de onderwijspraktijk. Wij geloven in adaptieve en formatieve toetsen en oefenmaterialen die niet afrekenen, maar helpen richting geven aan groei van leerlingen.
Formatief in plaats van normatief
Formatief in plaats van normatief omdat een toets niet een eindresultaat is, maar een vertrekpunt voor groei.
Adaptief
Adaptief omdat je niet meer zou moeten toetsen dan nodig is. Adaptieve toetsen sluiten ook beter aan bij het niveau van de leerling.
Betrouwbaar en objectief
Met dia volgen scholen betrouwbaar en objectief de ontwikkeling van kinderen in de motiverende kleine stappen van de Dia kleurenliniaal, zonder af te rekenen.
Het kind centraal
Het kind centraal stellen en niet zijn of haar prestaties, dat is waar wij in geloven. Onze middelen zijn er om te helpen richting geven aan een gezonde, positieve ontwikkeling van je kind.
Zekerheid
Voor ouders en verzorgers bieden we de zekerheid van betrouwbare middelen die hun kind centraal stellen en focussen op groei.
Diatoetsen
Om de voortgang van een leerling te meten, hebben we wetenschappelijk onderbouwde en methodeonafhankelijke volgtoetsen ontwikkeld vanuit de onderwijspraktijk en wetenschappelijk onderbouwd.
Adaptief
Deze toetsen zijn adaptief en passen zich aan het niveau van elke leerling aan om niet te frustreren maar te motiveren.
Formatief
Onze toetsen zijn formatief en niet normatief. Leerlingen worden niet afgerekend op het resultaat, maar de toets wordt juist als uitgangspunt genomen om verder te groeien.
Kleurenliniaal en referentieniveaus
Diatoetsen zijn geijkt aan de officiële referentieniveaus en laten zien hoe ver jouw kind is ten opzichte van deze referentieniveaus. Dat doen we in kleinere, neutrale stappen via de kleurenliniaal. Op die manier motiveren we leerlingen voor groei op een verantwoorde en positieve wijze.
Dia Doorstroomtoets
In groep 8 maken alle Nederlandse leerlingen in februari de doorstroomtoets, voorheen de eindtoets. Scholen bepalen daarbij zelf welke doorstroomtoets het beste past bij hun onderwijsvisie.
Betrouwbare second opinion.
De doorstroomtoets is bedoelt als objectieve second opinion.
Geen verrassingen
De dia Doorstroomtoets geeft in verreweg de meeste gevallen geen verrassingen en laat zien wat je eigenlijk al weet. De Dia Doorstroomtoets sluit in de praktijk namelijk erg goed aan bij de resultaten van het (Dia) leerlingvolgsysteem. Daarmee geeft de Dia Doorstroomtoets een realistisch beeld voor het succesvol doorstromen naar het voortgezet onderwijs.
Inmiddels tienduizenden leerlingen
De Dia Doorstroomtoets (voorheen eindtoets) is al door tienduizenden leerlingen met veel plezier gemaakt met een realistisch en betrouwbaar beeld om door te stromen naar het voortgezet onderwijs.
Diaplus
Aanvullend op de volgtoetsen biedt Dia met Diaplus methodeonafhankelijk oefenmateriaal om verder te groeien.
Leuke uitdagende opdrachten
Met leuke, uitdagende en afwisselende opdrachten werken leerlingen gericht aan hun basisvaardigheden in taal, precies passend bij hun niveau.
Focus op persoonlijke ontwikkeling
Ook bij Diaplus ligt de nadruk op persoonlijke vooruitgang en ontwikkeling, zonder vergelijking met anderen – een formatieve aanpak.
Rijk oefenmateriaal
Het oefenmateriaal van Diaplus is ontwikkeld vanuit de praktijk, altijd actueel en wetenschappelijk onderbouwd. Zo is het oefenmateriaal van Diaplus altijd up-to-date, betrouwbaar en van de hoogste kwaliteit.
Dia NSCCT - Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Door het onderwijsaanbod beter aan te sluiten om de mogelijkheden van de leerling, verbeter je de kwaliteit van het onderwijs.
Leerpotentieel
Dia NSCCT brengt het leerpotentieel van een leerling objectief en betrouwbaar in kaart en signaleert boven- of onderpresteerders. Het kan worden gebruikt als onderbouwing van het schooladvies.