Otis in pijl menu

Basisonderwijs

Elke dag zie je jouw leerlingen groeien. Bij Dia begrijpen we hoe waardevol het is om helder inzicht te hebben in hun ontwikkeling. Samen met onze toetsen en ons oefenmateriaal kan jij je focussen op wat echt telt: het richting geven aan de ontwikkeling van je leerlingen. 

Jamal in pijl menu

Voortgezet Onderwijs

Onderwijs draait niet om resultaten en cijfers, maar om groei. Samen met onze toetsen en ons oefenmateriaal kan jij je focussen op wat echt telt: het richting geven aan de ontwikkeling van je leerlingen.

Ouder+kind in pijlmenu

Ouders, Verzorgers en Leerlingen

Ouders, verzorgers en leerlingen bieden we de zekerheid van betrouwbare middelen die hun kind centraal stellen en niet hun prestaties. Toetsen en oefenmateriaal zijn er niet om af te rekenen, maar om te helpen richting te geven aan een gezonde, positieve ontwikkeling van hun kind.

Dia Academie

Bij Dia Academie ondersteunen onze Dia-adviseurs jouw school met verschillende trainingen. Of je nu net start met het Dia leerlingvolgsysteem (LVS) of al verder gevorderd bent, wij bieden een passend aanbod aan trainingen. Zo kun jij optimaal gebruikmaken van onze toetsen en tools.

Webinars

Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Wij organiseren regelmatig webinars voor onderwijsprofessionals in het basis- en voortgezet onderwijs. Tijdens de webinars delen onze experts praktische tips, waardevolle inzichten en de nieuwste ontwikkelingen van onze producten.

Mira in pijl menu

Over ons

Wij zijn ontwikkelaar en uitgever van het adaptieve Dia leerlingvolgsysteem, formatieve toetsen en methodeonafhankelijk oefenmateriaal.

Pepijn in pijl menu

Werken bij Dia

Bij Dia werken we met zo’n 40 enthousiaste collega’s aan het richting geven aan groei van leerlingen.

Leonore in pijl menu

Veelgestelde vragen

Je vindt hier antwoorden op veelgestelde vragen van scholen over de producten en diensten van Dia. 

2 min read

Zet je hersenen aan het werk met creatief schrijven

Zet je hersenen aan het werk met creatief schrijven

In 2023 meldde Stichting Lezen dat 9% van de Nederlanders van zes jaar en ouder zich bezighoudt met creatief schrijven. Hoewel deze hobby aan populariteit wint ten opzichte van enkele jaren eerder, blijft het minder populair dan beeldende kunstvormen zoals tekenen of muziek maken. In dit artikel wordt uitgelicht hoe creatief schrijven niet alleen een mooie hobby is, maar ook kan bijdragen aan het verbeteren van lees- en schrijfvaardigheid, en waarom het een waardevolle aanvulling is in het onderwijs.

Wat is creatief schrijven?
Volgens Wikipedia verwijst creatief schrijven naar "elke vorm van schrijven waarbij de nadruk niet op functionele communicatie ligt, zoals bijvoorbeeld in de journalistiek, maar op het verhaal, de karakterontwikkeling en de literaire kwaliteit van de tekst". Dit omvat een breed scala aan genres, zoals literaire verhalen, poëzie, scenario’s, songteksten en zelfs essays. In tegenstelling tot zakelijk schrijven, dat vooral gericht is op het overbrengen van informatie binnen een vast format en met een formele toon, biedt creatief schrijven veel meer vrijheid. Ondanks deze verschillen zijn creatief en zakelijk schrijven vaak nauwer met elkaar verbonden dan op het eerste gezicht lijkt.

Kan creatief schrijven schrijfvaardigheid verbeteren?
Creatief schrijven biedt niet alleen een creatieve uitlaatklep, maar draagt ook bij aan de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden. Het is inmiddels algemeen bekend dat het niveau van lees- en schrijfvaardigheid onder veel scholieren daalt. Schrijfvaardigheid wordt vaak getest door middel van zakelijke teksten, maar zou creatief schrijven ook kunnen bijdragen aan de verbetering van deze vaardigheden? Verschillende onderzoeken suggereren dat dit inderdaad mogelijk is.

Onderzoek naar creatief schrijven in het onderwijs
Er is relatief weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar creatief schrijven in het Nederlandse onderwijs. Hierdoor is het moeilijk om een sterke, wetenschappelijk onderbouwde correlatie vast te stellen tussen creatief schrijven en verbeteringen in lees- en (zakelijke) schrijfvaardigheid of leesplezier. Toch wijzen de beschikbare studies op overwegend positieve resultaten. Desondanks laten de bevindingen wel zien dat creatief schrijven positieve effecten kan hebben op deze gebieden. Ook in de praktijk worden bemoedigende resultaten gezien.

In 2022 promoveerde Anouk ten Peze met haar proefschrift Creative Writing: Thinking Beyond the Standard Text, waarin ze aantoonde dat korte cursussen creatief schrijven de kwaliteit van zakelijke teksten bij middelbare scholieren kunnen verbeteren, vooral bij leerlingen met een sterk creatief zelfbeeld. Daarnaast benadrukt ze dat motivatie cruciaal is: gemotiveerde leerlingen schrijven betere teksten, zowel creatief als zakelijk.

In hetzelfde jaar publiceerde Ten Peze een artikel in Didactiek Nederlands waarin ze beschrijft hoe schrijven en creativiteit binnen de cognitieve psychologie als vormen van probleemoplossing worden gezien. Ze toont aan dat creatieve schrijfprocessen verschillen van zakelijke: leerlingen schrijven langere teksten en ervaren vaker schrijfflow. Leerlingen met een sterk creatief zelfbeeld schrijven betere teksten, ongeacht het type opdracht, en creatief schrijven vergroot hun vertrouwen, wat ook zakelijke teksten
verbetert.

Positieve effecten van creatief schrijven op literair lezen
Uit onderzoek blijkt ook dat leerlingen die creatief schrijven actievere en meer betrokken lezers worden, vooral bij literaire teksten. Een studie van Janssen en Van den Bergh uit 2010 onder 4-vwo-leerlingen toonde aan dat het schrijven van een eigen verhaal leidt tot sneller lezen, meer emotionele betrokkenheid, beter begrip van verhalen en een grotere waardering voor literaire werken. Deze bevindingen suggereren dat creatief schrijven als voorbereidende activiteit in het onderwijs kan helpen om leesvaardigheid en leesplezier te bevorderen.

Het Vlaamse voorbeeld
In Vlaanderen zijn de voordelen van creatief schrijven ook opgemerkt. Tijdens het schooljaar 2022-2023 werd daar het project ‘auteursresidenties op school’ gelanceerd, als onderdeel van het Leesoffensief. In dit project werkten auteurs samen met middelbare scholieren aan creatief schrijven, met als doel hun leesvaardigheid te verbeteren. Dit initiatief benadrukt hoe het creatieve schrijfproces kan bijdragen aan zowel taalvaardigheid als leesplezier.

Conclusie
Creatief schrijven is niet alleen leuk, maar ook bijzonder nuttig om al vanaf jonge leeftijd te stimuleren op scholen. Dit kan bijvoorbeeld door schrijfwedstrijden te organiseren of door schrijvers uit te nodigen voor workshops of auteursresidenties, zoals in Vlaanderen. Door creatief schrijven in het onderwijs te integreren, kunnen leerlingen niet alleen hun schrijfvaardigheid verbeteren, maar ook hun leesvaardigheid. Bovendien versterken ze er hun probleemoplossend vermogen en creatief zelfbeeld mee. Kortom, creatief schrijven biedt voordelen voor zowel taalontwikkeling als persoonlijke groei.

Functioneel lezen: natuurlijk wel!

Functioneel lezen: natuurlijk wel!

Het belang van functioneel kunnen lezen en hoe het onderwijs dit kan stimuleren.

Read More
Leesvaardig dankzij het leeswiel (VO)

Leesvaardig dankzij het leeswiel (VO)

De noodklok werd onlangs wederom geluid. De leesvaardigheid van onze leerlingen in Nederland daalt steeds verder. Het PISA-onderzoek onder 15-...

Read More
Leesvaardig dankzij het leeswiel (po)

Leesvaardig dankzij het leeswiel (po)

Als de nood het hoogst is... De leesvaardigheid van onze leerlingen in Nederland daalt. Het PIRLS-onderzoek onder 10-jarigen uit 2023 laat dit zien...

Read More