Leesvaardig dankzij het leeswiel (VO)
De noodklok werd onlangs wederom geluid. De leesvaardigheid van onze leerlingen in Nederland daalt steeds verder. Het PISA-onderzoek onder 15-...
Elke dag zie je jouw leerlingen groeien. Bij Dia begrijpen we hoe waardevol het is om helder inzicht te hebben in hun ontwikkeling. Samen met onze toetsen en ons oefenmateriaal kan jij je focussen op wat echt telt: het richting geven aan de ontwikkeling van je leerlingen.
Onderwijs draait niet om resultaten en cijfers, maar om groei. Samen met onze toetsen en ons oefenmateriaal kan jij je focussen op wat echt telt: het richting geven aan de ontwikkeling van je leerlingen.
Ouders, verzorgers en leerlingen bieden we de zekerheid van betrouwbare middelen die hun kind centraal stellen en niet hun prestaties. Toetsen en oefenmateriaal zijn er niet om af te rekenen, maar om te helpen richting te geven aan een gezonde, positieve ontwikkeling van hun kind.
Bij Dia Academie ondersteunen onze Dia-adviseurs jouw school met verschillende trainingen. Of je nu net start met het Dia leerlingvolgsysteem (LVS) of al verder gevorderd bent, wij bieden een passend aanbod aan trainingen. Zo kun jij optimaal gebruikmaken van onze toetsen en tools.
Altijd op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Wij organiseren regelmatig webinars voor onderwijsprofessionals in het basis- en voortgezet onderwijs. Tijdens de webinars delen onze experts praktische tips, waardevolle inzichten en de nieuwste ontwikkelingen van onze producten.
Wij zijn ontwikkelaar en uitgever van het adaptieve Dia leerlingvolgsysteem, formatieve toetsen en methodeonafhankelijk oefenmateriaal.
Bij Dia werken we met zo’n 40 enthousiaste collega’s aan het richting geven aan groei van leerlingen.
Je vindt hier antwoorden op veelgestelde vragen van scholen over de producten en diensten van Dia.
‘Kijk jongens, dit is nou de bieb.’ Onderzoekend kijk ik rond. Op dit moment had ik me al lange tijd verheugd. Ik ben voor het eerst met mijn twee kinderen in de bieb. Gewapend met een flinke boodschappentas treed ik de stille ruimte binnen. Hun oog valt direct op de computer met de online catalogus en ze stuiven er allebei naartoe. Ze duwen elkaar van de stoel, zodat het toetsenbord gevaarlijk over de rand van het bureau wiebelt. Ik probeer te fluisteren dat ze daar mee op moeten houden en dat we hier voor de boeken zijn.
Naar de jeugdafdeling dan maar. Die is ingericht met knuffels, piepende krukken en draaiende fauteuils.
Een ding stel ik in no time vast: al deze gezelligheid draagt niet bij aan de focus op het zoeken van
boeken… piep skrrrriek piep skrrriek (krukje), wheep wheep wheep (draaifauteuil). En het allerergste is:
deze dingen staan tussen alle boeken. Waar het mij dus om gaat. Maar waar het mijn kinderen duidelijk
niet om gaat. Ik gris ten einde raad zelf maar wat boeken uit de schappen. Snel langs de uitleenbalie en
wegwezen.
Dit was drie jaar geleden. Mijn zoon kon net lezen en mijn dochter zat op de kleuterschool. Ik was verbijsterd: Lezen is toch leuk?
Drie jaar later:
‘Zo lieverds, we zijn weer in de bieb. Onthoud goed: minstens een half uur lezen per dag, anders wordt er deze week niet gegamed. Dus ik zou maar wat leuks uitzoeken. Jullie mogen allebei twee boeken uitkiezen zonder plaatjes, twee boeken met plaatjes en één informatief boek. Go!’
Nu stuiven ze direct naar de goede kast, kijken naar de titels en vragen of ik mee wil zoeken. Ze willen zo snel mogelijk klaar zijn, want … het is verplicht. En alles wat verplicht is, kun je maar het beste snel doen. Deze aanpak werkt in de praktijk een stuk beter. Lezen niet leuk? So what. Het hoort er gewoon bij. Net als tandenpoetsen. Of je bord in de vaatwasser zetten. Of naar school gaan. De rode draaifauteuils slaan ze over. De piepende krukjes blijven staan. Ze willen zo efficiënt mogelijk hun boeken zoeken. Want dat doe je als het moet. Dan zoek je binnen die grenzen naar de gemakkelijkste weg. De grap is dat ze daardoor veelal impulsief hun boeken kiezen; vanuit hun interesse dus. En laat dát nu juist een belangrijk ingrediënt zijn voor de ontwikkeling van een goede leesvaardigheid.
‘Een boek over de ruimte; is dat iets voor jou?’
‘Nee, ik heb al iets over haaien. Mam, ik bepaal zelf wel wat ik lees.’
‘Prima.’ (Echt: prima!)
Pleidooi voor soberheid
Dan nog iets: Als er in een ruimte één vel papier met een potlood ligt, gaan mijn kinderen heel geconcentreerd tekenen. Of ze spelen een potje galgje. Maar is een ruimte vol met speelgoed en/of beeldschermen, dan is hun focus foetsie en veranderen ze in een oogwenk in prikkeljunkies. Bij teveel speelgoed, licht, geluid of hysterische aandachttrekkers worden ze opgejaagd door de angst om het leukste te missen (ze veranderen in stuiterballen). Bij teveel prikkels van een beeldscherm, tv of game worden ze juist compleet apathisch (ze veranderen in zombies). In beide gevallen is de mogelijkheid op de ontwikkeling van iets functioneels per direct gereduceerd tot nul. Blijf dus ver uit de buurt van dit soort ruimtes en bied ze de kans om zich te vervelen. Grote kans dat ze dan vanzelf een keer een boek pakken.
Kortom: laat ze gerust rebels zijn, die kinderen. Dat kan alleen binnen grenzen en onder voorwaarden. En bied ze voldoende soberheid. Die prikkelt de geest. Kinderen moeten eerst ontdekken hoe leuk lezen kan zijn. Dat kunnen wij ze leren, door de juiste strategie te kiezen. Want bij sommige kinderen gaat dat nou eenmaal niet vanzelf.
Sta je voor een klas vol rebelse leerlingen? Willen jouw leerlingen ook zelf bepalen wat ze willen
lezen? In het Tekstenlab van Diaplus hebben wij een enorme hoeveelheid informatieve teksten op
alle leesniveaus verzameld. Nu ook voor de middenbouw. Vraag gerust een gratis demo aan. Demo Diaplus voor het basisonderwijs of demo Diaplus voor het voortgezet onderwijs.
De noodklok werd onlangs wederom geluid. De leesvaardigheid van onze leerlingen in Nederland daalt steeds verder. Het PISA-onderzoek onder 15-...
Als de nood het hoogst is... De leesvaardigheid van onze leerlingen in Nederland daalt. Het PIRLS-onderzoek onder 10-jarigen uit 2023 laat dit zien...
Tijdens mijn studie Taalwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen kregen we de opdracht om zeven weken lang onbekende woorden te verzamelen die...