Diacijfer
Een goede basis in rekenen voor je leerlingen
Rekenvaardigheid gericht meten
Met de volgtoetsen van Diacijfer kan je de rekenvaardigheid van leerlingen in het basisonderwijs gericht meten op referentieniveau voor rekenen. Deze toetsen bieden een uitgebreide analyse op domein- en subdomeinniveau, zodat je leerlingen doelgericht richting kunt geven in hun groei.
Fundamenteel niveau
In het basisonderwijs is er een fundamenteel niveau (1F) en een streefniveau (1S) voor rekenen. Het streefniveau is de basis die veel leerlingen kunnen beheersen aan het einde van de basisschool. Als dat niveau toch te lastig is, is er een fundamenteel niveau beschikbaar.
Formatief en adaptief
Onze formatieve en adaptieve rekentoetsen passen zich aan het niveau van de leerling aan, waardoor elke leerling een toets krijgt die bij hem of haar past. De volgtoetsen zijn beschikbaar vanaf midden groep 3 tot en met midden groep 8.
Taal geen struikelblok
Om taal geen struikelblok te laten zijn, hebben we in onze toetsen zoveel mogelijk tekst vervangen door beeld. Daarnaast zijn er veel open opgaven, zodat leerlingen actief moeten nadenken en echt het rekenprobleem moeten oplossen.
Twee typen opgaven:
- Kale opgaven: om te meten of de basisvaardigheden beheerst worden.
- Realistische-contextopgaven: om leerlingen te laten zien hoe ze rekenproblemen uit het dagelijks leven kunnen oplossen.